A Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium Pedagógiai Programjának az Angol és orosz és a Német, francia és olasz nyelvi munkaközösségek által 2020. szeptember 2-án véglegesített osztályozóvizsga és a két tanítási nyelvű osztály szintmérésének kritériumrendszere

élő idegen nyelvből

  1. Az osztályozó vizsga kritériumrendszere

 

Az élő idegen nyelvekre vonatkozó osztályozó vizsga kritériumrendszerének hatályba lépése:

  1. november 1.

 

Az osztályozó vizsga leírása élő idegen nyelvből

 

Az osztályozó vizsga követelményrendszere:

Az osztályozó vizsga követelményrendszere a helyi tantervben rögzített, évfolyamonként meghatározott KER szinthez tartozó követelményrendszerhez igazodik.

 

Az osztályozó vizsga felépítése:

Az osztályozó vizsga valamennyi évfolyamon és szinten két részből áll:

– írásbeli vizsgából és

– szóbeli vizsgából

 

Az osztályozó vizsga időtartama:

Az írásbeli vizsga időtartama: 120 perc.

A szóbeli vizsga időtartama: 15 perc.

A szóbeli vizsgán a tételhúzást/témaközlést követően nincs felkészülési idő.

Az írásbeli vizsga részei és időtartama:

– hallott szöveg értése – 30 perc

– íráskészség feladat – 30 perc

– olvasott szöveg értése                                                         az olvasott szöveg értése és a nyelvtani

– nyelvtani ismeretek alkalmazása (nyelvhelyesség)            ismeretek alkalmazása együtt 60 perc

Az írásbeli vizsga részeinek aránya:

– hallott szöveg értése – 25%

– olvasott szöveg értése – 25%

– nyelvtani ismeretek alkalmazása (nyelvhelyesség) -25%

– íráskészség feladat – 25%

Az íráskészség feladatnál a vizsgázónak a megadott szempontok alapján egy összefüggő szöveget kell létrehozni. A szöveg hosszúsága a KER szinteken meghatározott követelményekhez igazodik.

Szótárhasználat az írásbeli vizsgán:

Nyomtatott szótár használata csak az íráskészség vizsgarésznél megengedett. Nyomtatott szótárról a vizsgázó gondoskodik.

 

Az íráskészség vizsgarész értékelési szempontrendszere:

Az adott nyelvből B1 és B2 szinten az írásbeli érettségi vizsga íráskészség vizsgarész értékelési útmutatójával megegyező. A1, A2 és C1 szinten a Helyi tanterv ide vonatkozó részei képezik az értékelés alapját.

 

A szóbeli vizsga feladattípusai:

– társalgás egy adott témakörben

– önálló vélemény kifejtés egy adott témakörben

 

 

A szóbeli vizsga értékelési szempontrendszere:

Az adott nyelvből B1 és B2 szinten a szóbeli érettségi vizsga értékelési útmutatójával megegyező. A1, A2 és C1 szinten a Helyi tanterv ide vonatkozó részei képezik az értékelés alapját.

 

A szóbeli vizsga témakörei:

B1 és B2 szinten a szóbeli vizsga témakörei megegyeznek az azonos szintű érettségi vizsga vizsgakövetelményeiben rögzített témakörökkel. A1, A2 és C1 szinten a Helyi tanterv ide vonatkozó részei alapján kerülnek meghatározásra.

A szóbeli vizsga tételszáma:

A szaktanárnak a szóbeli tételeket úgy kell összeállítani B1 és B2 szinten, hogy azok minden témakört (10) lefedjenek. Ha a vizsgázók száma 10-nél kevesebb, akkor minimum 10 tételt, ha 10 vagy annál több, akkor minimum 20 tételt kell készítenie. A szaktanárnak A1, A2 és C1 szinten a Helyi tanterv ide vonatkozó része alapján kell a témaköröket meghatároznia.

A két vizsgarész aránya, súlyozása:

Az írásbeli vizsgarész aránya, súlyozása: 70%

A szóbeli vizsgarész aránya, súlyozása: 30%

 

Az osztályozó vizsga értékelése:

Az írásbeli és a szóbeli vizsgán együttesen elért eredményt a súlyozást követően az alábbi kulcs alapján érdemjegyre kell átváltani:

100 – 85% = 5 (jeles)

84 – 75%    =  4 (jó)

74 – 65%    =  3 (közepes)

64 – 50 %   = 2 (elégséges)

49 – 0 %     = 1 (elégtelen)

Az osztályozó vizsga eredményessége:

Ha az írásbeli vagy a szóbeli vizsgán a vizsgázó nem éri el a 20 %-ot, függetlenül a másik vizsgarész eredményétől, elégtelen osztályzatot kap az osztályozó vizsgán nyújtott teljesítményére.

Az elégséges eredményhez az írásbeli és szóbeli vizsgán együttesen kell elérni az 50%-ot. Ha a vizsgázó teljesítménye ezt nem éri el, akkor az osztályozó vizsgán megbukik és augusztusban javító vizsgát tehet.

 

Az osztályozó vizsgán alkalmazható mentességek:

A szakértői bizottság véleménye alapján a tanulót a „saját” középiskolájának az igazgatója mentesítheti az egyes tantárgyakból, tantárgyrészekből az értékelés és minősítés alól (Nkt. 56. § (1) – (2)).

Az osztályozó vizsgát a mentességek figyelembe vételével kell megszervezni és értékelni.

Az osztályozó vizsgán észlelt szabálytalanság kezelése:

Az osztályozó vizsgán észlelt szabálytalanság során „Az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról” szóló 100/1997 (VI. 13.) Korm. rendeletben foglaltak szerint kell eljárni.